Hola - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ailene Broek - WaarBenJij.nu Hola - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ailene Broek - WaarBenJij.nu

Hola

Door: Ailene

Blijf op de hoogte en volg Ailene

17 Mei 2016 | Peru, Cuzco

Heb jij dat wel eens gedaan, gewoon aan iets beginnen zonder dat je weet wat er gaat gebeuren? Je zekerheden overboord gooien en er gewoon voor gaan!
Heb jij dat wel eens gedaan ?

Mijn volgende bestemming : Peru - Cuzco

Peru een land aan de westkust van Zuid-Amerika, Cuzco ongeveer een uurtje vliegen vanaf de hoofdstad Lima. Cuzco ligt op een hoogte van ongeveer 3360 meter in de Andes. In het zuidoosten van Peru.
Cuzco de koloniale stad was vroeger de hoofdstad van het Incarijk.
De naam van de stad is afkomstig van het Quechua-woord dat navel (van de aarde) betekent.

> De indianen in de Andes stammen af van de ooit zo machtige Inca’s. Maar nu worden ze gezien als "onbelangrijke" mensen die ver weg in de bergen wonen. Ze worden gediscrimineerd en komen altijd op de laatste plaats. HoPe zet zich in voor de verbetering van de leefsituatie van deze mensen.

Ongeveer 5 jaar geleden hoorde ik voor het eerst van stichting hope.
Hope is een ontwikkelings- en hulporganisatie van mensen voor mensen. Hierover is van alles te lezen wanneer je klikt op de onderstaande link.
http://www.stichtinghope.org/

Tijdens onze familiereis naar het prachtige Peru ben ik samen met ouders naar Cuzco afgereisd. Hier hebben we via Rik Duin een 11 daagse tour geboekt. Hij heeft ervoor gezorgd dat we in korte tijd een ontzettend goeie indruk hebben gekregen van al het moois wat Peru te bieden heeft. Een tour van Cuzco naar Puno met als hoogtepunten de treinreis van Ollantaytambo-Aguas Calientes naar Machu picchu, besneeuwde Andes-toppen, zoutmijnen, grazende 'kussende' lama’s, het varen over het Titicacameer, het slapen bij de locals en ons bezoek aan de oever van de prachtige Umayo Lagoon in Peru. daar vind je opmerkelijke torens, die Chullpa's genoemd worden. Chullpa's zijn oude graftorens opgebouwd uit steen en klei, van zo'n 2 tot 4 meter hoog. De Chullpa's werden gebouwd om stam leiders te begraven, soms samen met hun families en zelfs goede vrienden. De lichamen van de doden werden in foetushouding geplaatst en verpakt in lama huiden, geweven dekens of gevlochten stro, samen met hun bezittingen, voedsel en offers. Soms maakte men een kleine opening in de torens op het oosten, omdat men geloofde dat de Zon iedere dag herboren werd door Moeder Aarde. Zeker een bezoek waard!

Tijdens ons verblijf in Cuzco zijn we ook 2 dagen op pad geweest met Walter M. Walter en Tineke zijn in 1991 hun eerste project ‘een gaarkeuken in een achterstandswijk in cuzco ‘’ gestart. En nu 25 jaar later, is middels de site te lezen waar ze zich nog steeds iedere dag voor inzetten!

Een bezoek aan het hospital regional in Cuzco heeft mij een grote glimlach maar ook tranen bezorgd. Een afdeling waar kindjes behandeld worden voor ernstig tot zeer ernstige brandwonden die ze hebben opgelopen.

Ik heb niet de gedachten dat ik alles beter kan maken, zeker niet in een ziekenhuis waarbij veel, heel veel compleet het tegenovergestelde is en gaat als dat ik dat gewend ben in Nederland.
Want ik kan je wel zeggen dat wanneer de verpleging tot een paar jaar geleden met watten in hun oren moesten lopen omdat ze niet tegen het gehuil van de kindjes konden doordat er simpelweg geen of weinig pijnmedicatie was 'er iets verre van goed is''
Maar ik kan wel mijn hulp, liefde en kracht bieden tijdens de behandelingen van deze brandwonden op mijn manier! Door er te zijn wanneer ze mij nodig hebben.

> HoPe is onder anderen op verschillende manieren actief binnen de Peruaanse gezondheidszorg, altijd in samenwerking met de lokale afdelingen van het ministerie van Volksgezondheid. Het doel is om die gezondheidszorg toegankelijk te maken voor de allerarmsten en de kwaliteit van de geboden zorg te verhogen. HoPe stuurt geen eigen medisch personeel het veld in, maar vult aan op de bestaande structuren.

- BRANDWONDENCENTRUM
In het Regionale Ziekenhuis richtte HoPe in 1998 het eerste brandwondencentrum van Cusco op. Sinds 2002 heeft het centrum ook een speciale ruimte voor fysiotherapie. Voorheen bestond er nl. geen nabehandeling voor deze patiënten.

- GEESTELIJKE GEZONDHEIDSZORG
"Salud Mental" is een psychiatrische inrichting in een buitenwijk van de stad Cusco. Sinds 2002 verzorgt HoPe de creatieve therapie voor ongeveer 20 patiënten die hier permanent wonen of in dagbehandeling zijn. Dit alles onder professionele begeleiding.

- INCIDENTELE ONDERSTEUNING
HoPe ondersteunt incidenteel zieke gezinsleden die deelnemen aan een van de programma´s van de stichting. Bijv. een kind uit een klas waar HoPe mee werkt is ziek maar zijn ouders kunnen de medicijnen niet betalen. HoPe zorgt ervoor dat dit kind toch de nodige medicijnen krijgt. Een moeder uit een van de vrouwengroepen moet geopereerd worden, maar dit is te duur voor de familie. HoPe draagt een gedeelte bij om de operatie te bekostigen.

- MEDISCHE POST PATACANCHA
In het bergdorpje Patacancha, 2,5 uur rijden van Cusco, is sinds juli 2007 de Medische Post in gebruik. Deze post staat vlak bij de middelbare school die mede door HoPe is opgericht. Omdat de bewoners in dit gebied uren moesten lopen voor medische hulp is deze post van levensbelang voor de gemeenschappen die in dit gebied wonen.

Ontzettend geïnspireerd door hetgeen ik tijdens ons bezoek aan het ziekenhuis en bergdorpjes heb mogen zien, voelen en ervaren.
Resultaat? Over een aantal dagen vertrek ik voor nog onbepaalde tijd naar Peru. Om afleiding te bieden tijdens de behandelingen die deze kinderen moeten ondergaan

> Een therapie waarbij alle tips en ideeën meer dan welkom zijn. Dus heb jij een idee hoe ik deze kindjes kan afleiden waarbij rekening gehouden word met de mogelijkheden, hygiëne en veiligheid tijdens de behandeling ? Laat het mij dan weten! Mijn email adres is :
a.vandenbroek@hotmail.com

Mijn fantastische en zeker leerzame 5 en een half jaar bij Estinea zit er nu alweer bijna een maandje op. Ik mis het, nog iedere dag! Het samen 100 % het onvoorwaardelijke en alle leuke en minder leuke momenten waarbij ik ontzettend veel heb mogen leren! Een hoop ervaring neem ik nu met me mee!

Ik die eigenlijk altijd opzoek is naar zekerheid, een vaste baan, aan een vast inkomen, een eigen stekkie en eigenlijk zoals bijna iedereen om mij heen het voor elkaar heeft gaat nu naar Peru om als vrijwilligster
aan het werk te gaan!

Ik ben ook ontzettend blij met mijn ouders die me toch maar lekker mijn gang laten gaan, waar ik weet dat de deur altijd voor me open zal staan. Ze geloven in en steunen mij in alles wat ik doe.
Gooi ook dit keer bijna al mijn angsten en ‘ja maar’s’ overboord en ik ga ervoor. Ik zie wel wat dat brengt. Ik heb vertrouwen in mezelf. En als ik mijn hart volg, dan is dat altijd goed. 'gezonde spanning hoort er helemaal bij'.
Een reis van 25u staat er op me te wachten. No worries : deze slaapkop zal weer een hoop vlieg/slaap uren maken!

Nog een weekje genieten van thuis, en alle lieve mensen om mij heen. 'Thiago die me verteld dat hij niet gaat huilen want hallo ? Ik ga naar Peru! ( dat is niet de andere kant van de wereld ofzo? Maar een plek waarbij wij door Miguel en zijn familie een tweede thuis hebben!

Hasta la próxima!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ailene

“Explore. Dream. Discover.” Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. http://www.youtube.com/watch?v=Mwx3RvDWvDM

Actief sinds 06 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1152
Totaal aantal bezoekers 42732

Voorgaande reizen:

10 September 2013 - 10 September 2014

Australië - Nieuw-Zeeland - Indonesië - Thailand

Landen bezocht: