van Amsterdam naar Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ailene Broek - WaarBenJij.nu van Amsterdam naar Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ailene Broek - WaarBenJij.nu

van Amsterdam naar Cuzco

Door: Ailene van den Broek

Blijf op de hoogte en volg Ailene

14 Juni 2016 | Peru, Cuzco

Buenos días - Buenas días !! Hola
¿Qué tal? Bien, gracias,
¿De dónde es usted? Soy de Holanda ¿y tú? ¿Free massage, baby alpaca?

Dat tot zover vooral op.
Ik leer gelukkig veel meer tijdens de Spaanse lessen!

Een fijn afscheid met mijn lieve familie! Thiago die niet begreep dat hij niet mee kon heb ik maar gauw ingefluisterd dat hij zijn papa en mama over moet halen gauw naar Peru te komen! " natuurlijk Thiago jou zusje yaisa mag dan ook mee!

Kort voor mijn vertrek ben ik door verschillende mensen benaderd die ontzettend graag een bijdrage wilden leveren aan stichting hope!
Elske Kolkman, Oprichter en eigenaar bij Theekransjes en Eigenaar bij Coachingspraktijk FiederElske. 2X2 tassen
Christine, die ontzettend goed is in het maken van een taart geheel naar jou wens!!die aanbood een waardebon weg te geven voor een taart van 12 pers. Anja Eppingbroek. vrijwilligster van hope kocht deze bijzonder mooie en lekkere taart op haar verjaardag en wist haar bezoek te verrassen.
En al mijn lieve familie en vrienden die mijn koffer wisten te vullen met allemaal leuke kinderdingen! Dank jullie wel!
De cadeautjes en de volledige opbrengst gaan direct naar stichting hope!

Een reis van meer dan 25u.
Amsterdam - Londen met een stop van 2 (incl. vertraging) 3 uur.
Londen - Lima met als cadeautje extra beenruimte en 3 stoelen alleen voor mij.
Alleen reizen heeft zo ook wel zijn voordelen. In Lima werd ik opgewacht door de vrienden en familie van Denise en Miguel. Samen zijn we naar de rest van de familie gegaan en was het een fijn thuis komen. Al was dat maar voor eventjes.
Mijn laatste vlucht voor voorlopig Lima - Cuzco. Dat ging gelukkig heel snel, met een uurtje was ik er.

Cuzco en hoogteziekte gelukkig kan hoogteziekte meestal worden voorkómen door het treffen van een aantal eenvoudige voorzorgsmaatregelen: Mijn eerste taak : stoppen met roken! mijn laatste sigaret heb ik nog fijn met pap en mam gerookt, en nadien mijn pakje afgegeven en voor de wat zal het zijn 6e keer gestopt! Een goede conditie is altijd fijn, maar beschermt niet tegen hoogteziekte! Tijdens mijn wekelijkse bezoekjes aan de sportschool heb ik flink aan mijn conditie gewerkt maar zware inspanning zelf kan het risico op hoogteziekte vergroten, dus ook al laat je conditie het toe, na een flinke stijging kun je beter ook eerst wat rust nemen! daar ben ik nu wel achter. Tip > zeker de eerste weken!
Ma te - coca thee" is wel het wondermiddel! De plant waar ook cocaïne van gemaakt wordt, dat inderdaad verlichtend werkt wanneer je je op een bepaalde hoogte bevind en daar last van hebt. Ook is het handig om tijdens een trekking gedroogde coca blaadjes mee te nemen, deze fijn te kauwen tot een soort van kauwgom en ze dan te verstoppen in je wangen. ( hamsteren )

Het appartement van Mieke en ook van Walter is groter dan een normaal middenklasse appartement in Nederland. Ieder een eigen slaapkamer en soms zelfs een eigen badkamer. (Met warm water) Nu lijkt dit normaal, maar vrijwel alle reizigers die ik ontmoet slapen met 3 of 4 op 1 kamer. Wat me wel gezellig lijkt. Maar hebben soms tijdens het douchen maar 1 min warm water. Wat vervolgens vanzelf overgaat naar ijs en ijs koud. Het verschil tussen het leven als een backpacker en vrijwilligster.
Nu is het appartement vrij luxueus maar centrale verwarming bestaat niet in Cuzco. Geen enkel gebouw heeft centrale verwarming en op ongeveer 3400 meter hoogte wordt het maximaal 25 graden overdag maar zodra het donker word is het rond de 4 graden. ( over de maand juli wil ik het nog niet hebben )

Hoewel ik hier in januari samen met mijn ouders ben geweest merk ik nu dat ik op heel andere dingen let. Ik zal niet ontkennen dat het me schokte hoe slecht de huizen en straten er aan toe zijn. Ik wist dat Peru een derde wereld land is, maar om het met je eigen ogen te zien is iets heel anders. Oud, onafgemaakte gebouwen gaan over naar nieuw, glinsterend en vooral kleurrijk! Overal gaten, puin en 1 op de 4 huizen is simpel weg nooit afgemaakt. Het engste is vooral de weg oversteken, er is weinig aandacht voor voetgangers. er is 1 plek waar er een zebra oversteek is en deze geeft je 38 seconden om over te steken. Tel daar 10 sec aan het begin en 5 seconden aan het eind vanaf wat maakt dat je gemiddeld gezien 23 sec. de tijd hebt terwijl de auto’s motoren en bussen ook daadwerkelijk stil staan om over te steken. in 20 stappen ben je aan de overkant. Ontelbaar veel straat honden en overal echt overal is van alles te koop! Soms naast elkaar wel 4 kraampjes met broodjes, vervolgens 6 kraampjes met precies dezelfde fruitsoorten en dan een aantal kraampjes met gilatine. Wanneer besluit je dan waar wat te kopen? Ik heb besloten het maar om en om te doen. ( mits de buurvrouw het dubbele vraagt! ) het is allemaal echt super goedkoop, voor een zak fruit betaal je 3 sol. ( 1 euro ) succes op de Nederlandse markt!

Voor dat ik zou beginnen in het ziekenhuis en met mijn Spaanse les had ik nog wat vrije dagen.
Samen met Marleen uit Eibergen en flora ( ook een Nederlands meisje ) zijn we naar de zoutmijnen gegaan.
Urubamba de Salinas, wat aan de rand van de Heilige Vallei ligt. Vanuit een bron loopt zoutwater over honderden terrassen, waar het water vervolgens in de zon verdampt. Uiteindelijk blijven er prachtige in de zon schitterende zoutkristallen over. verschillende producten worden te koop aangeboden met als hoofdingrediënt ZOUT. Met een lokale bus die op en aan rijd tussen 2 steden gingen we op pad. (40 km)De prijs hiervoor was 6 sols enkele reis. p.p. Aan de grote weg stap je uit om de laatste (4 km) km nog met een taxi te gaan. Heen en terug 40 sols. Het kan wel zijn dat je eventjes moet wachten tot de bus vol zit want pas dan rijd de bus weg.
Voor de reizigers onder ons: ga naar Dtio mercado - taxi naar avenida grau. Lokale bus stopt aan de grote weg 4 km van Salineras.

Samen met mijn ouders had ik in januari de zoutmijnen en het lama en rescue park bezocht in Cuzco. Deze plekken heb ik nadien kunnen laten zien aan de meiden. Voor dat je aankomst bij Cristo Blanco kun je een bezoekje nemen aan een soort textielwerkplaatsje, waar de lokale bevolking je laten zien hoe de kleding en kleden hier gemaakt worden. De kleding vol van allemaal verschillende kleuren worden van verschillende kleuren wol gemaakt. De kleur rood bijvoorbeeld komt door een luis van een cactus te pakken en fijn te knijpen tussen je vingers en vervolgens je vingers schoon te wassen in het water. Puur natuur, en wordt blijkbaar overal ter wereld ook bij ons in Nederland gebruikt in make-up producten, maar ook bijvoorbeeld in roze koeken. Wanneer je er wat citroenvocht bij doet word de kleur rosé. Andere kleuren werden verkregen uit allerlei andere producten van moeder natuur; uit bloemen, planten, boombladeren en zelfs maïs. In een grote stenen pot wordt water gedaan, de gewenste kleurbron gaat erbij in samen met het wol. dit duurt ongeveer een half uurtje tot de kleur volledig in het wol getrokken is.

Goed, de eerste 4 dagen veel gedaan en veel gezien. Vroeg op, en vroeg weer in bed. Veel gelachen en ook een dag flink gehuild. Me aangemeld bij de school Mundo antiguo en mijn eerste gesprekjes in het Spaans gevoerd. Omdat het moest! Me heel sterk en eventjes niet zo sterk gevoeld. Het hoorde er allemaal bij!

Vanaf 28 mei begint mijn periode als vrijwilligster in het ziekenhuis Hospital Regional. En 29 mei is mijn eerste officiele dag als student op een spaanse school! Ik heb me aangemeld met danique, een nederlands meisje. Verzekerd succes!!

  • 14 Juni 2016 - 10:49

    Carola Wolsink:

    Top meid, een hele ervaring rijker.
    Ik wens je heel veel succes maar ook sterkte dat zul je ook nodig hebben af en toe met het mooie werk wat je daar gaat doen. Goed bezig meisje.

  • 14 Juni 2016 - 20:44

    Inge:

    Mooi verslag meid van je eerste drie weken in het verre Peru. Op deze manier ben je toch nog dichtbij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ailene

“Explore. Dream. Discover.” Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. http://www.youtube.com/watch?v=Mwx3RvDWvDM

Actief sinds 06 Aug. 2013
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 42750

Voorgaande reizen:

10 September 2013 - 10 September 2014

Australië - Nieuw-Zeeland - Indonesië - Thailand

Landen bezocht: