Thailand 2014 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ailene Broek - WaarBenJij.nu Thailand 2014 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ailene Broek - WaarBenJij.nu

Thailand 2014

Door: Ailene

Blijf op de hoogte en volg Ailene

02 Februari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Dag te gek eiland! 

2 januari met de tuktuk richting de boot. 4 uurtjes varen en 1 uur met de bus zorgde ervoor dat we weer in surat thani waren. Waarom precies dezelfde boot reis met exact dezelfde weersomstandigheden ineens in 4u kon vraag ik me nog steeds af.
Hotel tapee in surat thani, wat een luxe. Voor mij sinds lange tijd dat ik echt luxe had gehad. 500 bath per nacht voor 2 personen. Niks van te zeggen. Maar een bed en douche vergelijkbaar met dat van thuis? Daar gingen al mijn complimenten naar toe. Ja, pa en moeke, hoewel ik vooral in het weekend graag ergens anders slaap, is er niks zo goed als mijn eigen bed van thuis.

3 januari had boyd een visa run. Voor mij dus een dagje waarbij ik lekker alles voor mezelf kon doen. Hoe gezellig het ook is om samen te reizen met iemand, heb je ook echt wel wat tijd voor jezelf nodig af en toe. En na een goeie week samen zijn waren we daar beide al enorm aan toe. Grapje natuurlijk.
Deze dag was dus heerlijk rustig. Opnieuw opzoek gegaan naar een hotel. Surat thani hotel. 600 bath per nacht voor 2 personen. Iets duurder maar nog luxer.  De gedachte kwam natuurlijk al wel gauw dat ik me hier niet aan moest wennen. De reis zou zich tenslotte nog verder volgen naar laos Cambodja en Vietnam. En of overal luxe te krijgen is? Boyd had na een lange dag reizen een scooter rit van 270 km, 80km per uur en 4 uur voorover om dezelfde dag weer terug te zijn in surat thani. 

4 januari gingen we met de bus terug naar bangkok. Een busreis van 11u stond ons te wachten. Hier hebben we ongeveer 650 baht / 14 euro voor betaald.De 4 voorste stoelen waren gereserveerd, en helaas ging ons eigen plannetje niet door. Vreemd genoeg ging daar niemand zitten en zonder daar al te veel over na te denken viel meneer dankzij een paar slaaptabletten al binnen een kwartier in slaap.
Geript worden in de bus terwijl je slaapt is wel het laatste waar je aan wil denken als je zo'n enorm lange reis voor de boeg hebt, dus dit deden we ook niet. Hoewel we beide heel voorzichtig met onze spullen waren en onze tassen ten alle tijden geklemd tussen onze benen staan, is niets veilig hier in azie. Dit werd ons binnen een aantal uur heel duidelijk.Slaaptabletten neem ik liever niet, slapen gaat daarintegen ook niet heel gemakkelijk in een bus, maar daar kan ik goed mee leven. Toch viel ook ik op een gegeven moment eventjes in slaap. Lang zal dit niet zijn geweest ik denk zelf nog geen uur. 

Een vreselijke droom .. of nachtmerrie, beide hetzelfde voor mij. Nou ben ik daar helaas wel mee bekend. Zo lag er terwijl wij sliepen een vent half onder de voorste stoel / gangpad. Hij zag dat ik keek en met zijn vreselijk lelijke donkere boze ogen keek hij terug. Binnen 1 beweging zat hij naast de buschauffeur die 1 verdieping lager was als waar wij zaten. Mijn eigendommen! Het enigste wat er in mij op kwam. Ik greep naar mijn tas en mekte al gauw dat mijn net gepinde geld voor de komen de weken in handen van die rat waren. Na een poging boyd uit zijn diepe slaap te halen, en hem duidelijk gemaakt te hebben dat hij zijn tas moest controleren, kwam ook hij erachter dat zijn gepinde geld weg was. Kijkend naar beneden waar die vreselijke vent zich bevindt wrijf ik in mijn ogen en voel een vreselijk gevoel in mijn buik.Het besef dat deze vreselijke droom / nachtmerrie werkelijkheid was werd me snel duidelijk. 
 Enerzijds logisch dat wij toeristen gezien worden als prooien. En zeker wanneer we in een keer het maandsalaris van een gemiddeld goed verdiende hier pinnen. Maar het idee dat niks veilig is hier, dat er iemand ongevraagd aan JOU spul zit,  en pakt wat niet van hem of haar is. Nou vreselijk, dat kan ik je wel zeggen.  

5 januari 06.00 in de ochtend kwamen we aan in Bangkok. Nog wat verward van de gebeurtenis op naar Koh San Road. De place to be voor jonge reizigers. Samen met een ander koppel gingen we opzoek naar een hostel/hotel. Die was gelukkig gauw gevonden en tijd voor wat uurtjes slaap dachten we. 800 bath per nacht voor 2 personen.  
Ja, jullie lezen het goed "dachten we " overgeef in de badkamer kan natuurlijk niet. Na een hoop ellende met 'look a like'  anorexia/heroïne verslaafde Micheal Jackson en flink wat bedreigingen verder kreeg ik met de juiste van papa geleerde houding mijn geld terug! 
Rond 11 uiteindelijk toch een goed hotel gevonden. Nasa Vegas hotel. 430 bath per nacht voor 2 personen. Omdat we online geboekt hadden via (agoda) Anders kostte het duizend bath. Echt een aanrader voor alle azie reizigers. Een lekker relaxed dagje gehad samen. Een warm bad, bier tosti en pringles. Iets waar we beide ontzettend behoefte aan hadden.

6 januari. Via ons hotel hadden we een aantal trips geboekt. Vandaag hadden we de floating market bezocht. Iets wat ik tijdens mijn eerste bezoek aan thailand al had gedaan, maar wat je zeker gedaan moet hebben wanneer je in de buurt van bangkok bent.Smiddags gebruik gemaakt van betaalbaar openbaar vervoer. 3 steden verderop was er een grote night market en voor 40 bath voor 2 personen kom je er al. 7 januari. Onze volgende trip zou ons brengen naar verschillende tempels in en rondom bangkok. Ayuttya. De meest bezochte tempel. Al snel kwam ik erachter dat ik ook hier al was geweest. Grappig wel om te merken dat het me des tijds helemaal niet interesseerde waar ik was, maar veel belangrijker vond ik dat ik er was. Bijzondere prachtige dingen weer kunnen bezichtigen deze dag. Een liggende budha, een boom met onderin de schors een gezicht verwerkt, en vooral veel bijna omvallende of op instorten staande oude tempels. Mijn camera maakte weer prachtige herinneringen.  Vervolgens hebben we nog een dorp bezocht dat omringd word door een beek. We zijn ook op speciale manier rondgeleid met een boot. om 22.00 trein richting chiang mai genomen.

 8 januari pas om14.00 aangekomen in chiang mai. De treinreis was een regelrechte ramp. Zelfs de oordoppen van boyd hadden weinig zin. Na 16 uur zitten hadden we besloten ons hotel lopend op te zoeken. Gelukkig voor ons werden we opgepikt door een vriendelijke man die werkt op een uni. Hij heeft ons naar ons hotel gebracht. Dit bleek veel verder te zijn dan we zelf hadden gedacht. Hotel poi the ping 1000 bath voor 2 nachten 2 personen. Even lekker uitrusten. Ik had deze middag tijd gemaakt om de stad te verkennen en had wat trips uitgezocht.'s avonds lekker rond gewandeld op weer een gigantische night market en lekker gegeten.

8 januari stond onze trip naar de doi setup temple. 309 treden en de reling gemaakt van voorbeeld slangen.Trek een langere broek en shirt aan want anders kom je zoals ik niet binnen. Weer maakte mijn camera mooie plaatjes en hoewel ik 5 jaar geleden gek werd van het bezoeken van tempels, lijk ik er nu geen genoeg van te krijgen. 'S avonds zelf met Melanie op stap geweest lekkere massage en eten en naar de ierse pub geweest. Melanie heb ik leren kennen in Nieuw Zeeland en toevallig waren we beide in Chiang Mai. 

 9 januari beide de wandel schoenen aangetrokken en zonder te weten waarheen, een heel eind gewandeld. Taxi terug was zeker nodig.  Die avond zijn we uiteten geweest met jeroen. Op een eigen gemaakte bakplaat en kook pannetje wat warm gehouden word door kolen, bereid je je eten op jou manier. Hoeveelheid en diversiteit van eten was vergelijkbaar met de wok. 'S avonds zijn we naar een locale club geweest. Hoewel we beide iets minder behoefte hebben aan alcohol/stappen, kan het natuurlijk niet helemaal wegblijven. En zijn dit tevens ook de momenten dat we omringd worden door andere backpackers. Iets wat ik ontzettend leuk vind. Want er zit een duidelijk verschil in Australië en Nieuw Zeeland en Azië. Maargoed wij hebben elkaar!

10 januari met de bus naar chiang rai. 4u reistijd 144 bath voor de slechtste bus wat als je het mij vraagt redelijk luxe was.Aangekomen in nimseeseng hotel. 1100 bath voor 2 personen 2 nachten. En vlak bij het centrum. Weinig bijzonders doen we vaak niet na een reis. Wandelen eten en genieten, en zo zijn we de volgende dag weer fit!

!11 januari vandaag hebben we op zeer goedkope wijze de bekende Padaung ('Long Necks') bezocht. Ze zijn een sub-stam van de Karen. Zij zijn bekend vanwege het dragen van koperen ringen rond de nek. Tegenwoordig dwingen ouders hun kinderen weer deze ringen te dragen. En wel vanaf hun vierde levensjaar.  Dat is niet alleen om de traditie in ere te houden maar vooral om de inkomsten uit het toerisme veilig te stellen. Bijzonder maar raar..Een rit van een uur met de tuktuk en we kwamen aan bij een verbazingwekkende prachtige tempel Wat Rong Khun, bijgenaamd de ‘White Temple’. de mooiste tempel tot nu toe als je het mij vraagt.

12 januari van Chiang Rai naar Mai Sai. We hadden besloten om een 5 daagse tocht naar Chiang Khong af te leggen. Na een busreis van 4,5u aangekomen in Mai Sai stonden we dan in the middle of nowhere. Waar je normaal overal taxi's ziet, zag je er nu geen 1! Verplicht een tosti als avond eten omdat dit het enigste normale was was we konden krijgen in een locale supermarkt een paar kilometer verderop.  Want wees eerlijk chips, tosti, hamburger en magnum is voor mij iets wat ik in een week nog niet wil eten. Boyd daarintegen doet op deze manier flink zijn best de kilo's die hij is Australië is  verloren weer erop te krijgen. Toch zonder er te gauw met de pakken erbij neer te zetten zijn we de volgende dag op onderzoek uitgegaan, aangekomen bij een prachtige plek waar thailand zich met mayanmar grenst, maar vooralsnog weinig te beleven valt besloten we toch weer terug te gaan naar Chiang Rai. Eind van de avond waren we niet in Chiang Rai maar al in Chiang Khong. We waren toch al aan het reizen, dus dachten waarom niet direct naar onze laatste bestemming in Thailand.

14 & 15 januari hebben we doorgebracht in Chiang Khong. Met het mazzel dat agoda weer geen goeie samenwerking had met ons hotel kregen we een flinke upgrade. Een luxere kamer voor hetzelfde geld. 1100 baht voor 2 personen 2 nachten. Helaas was deze upgrade maar voor 1 nacht. En dat hebben we gemerkt ook. De stenen vloer ligt nog comfortabeler. Er was helaas niet heel veel te beleven hier, maar gelukkig zijn we ook tevreden met dagen waarbij we eigen niks bijzonders doen.

Thailand maakt nu plaats voor laos, maar ik kom terug! En wel om vanuit daar weer terug naar huis te vliegen.

  • 02 Februari 2014 - 21:04

    Freddie:

    He ailinepin hoe is i zo te horen wel goed je vermaakt je wel
    Zo te zien en te lezen hier ook alles goed veel plezier nog de laatste
    Maanden ik hoop je snel weer te zien ×××××

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ailene

“Explore. Dream. Discover.” Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. http://www.youtube.com/watch?v=Mwx3RvDWvDM

Actief sinds 06 Aug. 2013
Verslag gelezen: 844
Totaal aantal bezoekers 42763

Voorgaande reizen:

10 September 2013 - 10 September 2014

Australië - Nieuw-Zeeland - Indonesië - Thailand

Landen bezocht: